کد مطلب:276938 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

ستاره دنباله دار
در مورد ستاره ی دنباله دار كه در این خطبه جزء نخستین علامتهای ظهور به حساب آمده و در خطبه های دیگری كه از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده طی سایر علائم ذكر گردیده است آن چنانكه از خود عبارت، و سیاق خطبه، و هم چنین از نسخه بدلهای متعددی كه در مورد نزدیك شدن این ستاره به ستاره ی (حادی) و یا (حاوی خ) و یا (جدی خ) و یا (مجاری خ) آمده است، چنین فهمیده می شود كه مراد از آن ستاره، ستاره ی دنباله داری كه مردم باید آن را در آسمان مشاهده كنند نیست. بلكه این ستاره چنانكه از خطبه ی دیگر حضرت: (كه ما به همین زودی آن را نقل خواهیم نمود) استفاده می شود این است كه: طلوع ستاره ی دنباله دار كنایه از قیام شخص، و ظهور انسانی پیش از قیام حضرت قائم علیه السلام است.



[ صفحه 283]



زیرا اولا- ستارگان دنباله دار كه در گذشته طلوع كرده اند فراوان بوده و معلوم نیست كه مراد از این ستاره ی دنباله دار به چه كیفیت است و آیا از علائم (قیام) و یا از علائم (فرج) است.

و ثانیا- در برخی از روایاتی كه از ائمه صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین رسیده، چنین آمده است كه: «و طلوع الكوكب المذنب یفزع العرب» یعنی: و طلوع ستاره ی دنباله دار (عرب را به وحشت می اندازد) و معلوم است كه طلوع ستاره به تنهائی چیزی نیست كه باعث وحشت و اضطراب عرب گردد بلكه مسلم است كه این وحشت براثر جنگ و آشوب و پی آمدهای آن است.

پس معلوم می شود كه طلوع ستاره ی دنباله دار، اشاره به همان قیام سیدهاشمی خراسانی و یا سیدحسنی معروف، و دنباله ی او كنایه از كثرت سپاه و انبوه لشكریان اوست، و (ماه تابان) وجود مقدس حضرت حجة بن الحسن العسكری (صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه الطاهرین) می باشد.